3 M6 A1953 vierkant

Ine De Bruycker

Laat ik me even voorstellen. Ik ben Ine De Bruycker, opgegroeid in het rustige Galmaarden. Van jongs af heel nieuwsgierig en in het bezit van een enorme liefde voor leren en kennis. Wanneer ik anderen met die kennis kan helpen, geeft mij dat enorm veel voldoening. Zeker, wanneer dat in een sfeer van warmte, vertrouwen en transparantie kan gebeuren.

In 2012 startte ik mijn universitaire opleiding logopedie & audiologie aan de KU Leuven. Gestart met een interesse voor stemstoornissen maar afgestudeerd met een passie voor slikstoornissen. Mijn stage en vakantiejob in het AZ West te Veurne, hadden hierin zeker hun bijdrage.

Met een masterdiploma op zak, verhuisden mijn man en ik in februari 2017 naar Diest. Inderdaad... 125 km van Deux-Acren. Ik had daarbij het geluk om in 2 mooie teams terecht te komen. De logopedische groepspraktijk van Chiara Moens te Diest en de Groeipraktijk, een multidisciplinaire praktijk te Leuven. Daar werd het zaadje geplant om ooit zelf een multidisciplinaire praktijk uit te bouwen.

Baby's en kleine kinderen kunnen me steeds helemaal laten wegsmelten. Daarnaast vind ik de ontwikkeling die een kind doormaakt, enorm fascinerend. De combinatie van deze twee interesses bracht me in september 2017 tot de opleiding 'Eet- en drinkproblemen bij zeer jonge kinderen' van Pro Education te Amsterdam. Vanaf dat moment ben ik me meer gaan verdiepen in 'prelogopedie'. Zowel het domein van de eet-, drink- en slikproblemen als de taalontwikkeling bij kinderen van 0 tot 3 jaar. Sindsdien worden ouders geregeld naar mij doorverwezen en had ik de kans om hier al meerdere jaren ervaring in op te doen, naast de ervaring die ik opdeed op vlak van diagnostiek en (acute) behandeling bij mensen met slikstoornissen of neurogene taal- en spraakstoornissen tijdens een vervanging van een klein jaar te AZ Diest.

Quote

“De voorbije jaren merkte ik een enorme nood aan een interdisciplinaire aanpak bij baby's en jonge kinderen.”

Tijdens de begeleidingen van ouders in het kader van prelogopedie, merkte ik een enorme nood aan een interdisciplinaire aanpak, van zowel de cliënt als zijn of haar omgeving. Aangezien eet- en drinkproblemen bij jonge kinderen vaak een gevolg zijn van meerdere factoren, vind ik het noodzakelijk om advies in te winnen bij verschillende disciplines om ouders zo goed mogelijk verder te helpen. Logopedisten, osteopaten, vroedvrouwen, diëtisten,... hebben allen een andere kijk, elk vanuit hun eigen discipline, op vlak van de ontwikkeling van een kind en als ouder. Waarom zouden we deze visies niet bundelen om cliënten een op maat gemaakte zorgverlening te verschaffen?

Toen mijn man en ik een oude hoeve kochten te Deux-Acren werd mijn, intussen onze, droom om zelf een interdisciplinaire praktijk uit te bouwen, concreter. We hebben intussen een oude hoeve omgetoverd tot een warme en gezellige interdisciplinaire praktijk en zijn enorm blij met onze gemotiveerde teamleden die mee aan het verhaal van ReminCare willen schrijven.

Opleidingen en bijscholingen

  • Postgraduaat Lactatiekunde (Artevelde Hogeschool ; 2021-2022)
  • ImPaCT (Improving Parents as Communication Teachers) - Trainen van sociaal-communicatieve vaardigheden bij kinderen met ASS (Sig ; 2021)
  • Masterclass flesweigering (Volmondig Logopedie ; 2021)
  • Haperend eetgedrag en obesitas (Sig ; 2021)
  • Meer rust aan tafel (Op de groei ; 2021)
  • De logopedische begeleiding bij selectief mutisme (De Taaltoren; 2021)
  • Masterclass zorgmanagement voor logopedisten (UNIZO ; 2020)
  • Congres 'Eet- en drinkproblemen bij kinderen: State of the art' (Artevelde Hogeschool ; 2020)
  • Taaldiagnostiek bij meertalige kinderen (Charlotte Mostaert ; 2019)
  • Ouderbegeleiding (VVL ; 2019)
  • Levensreddend handelen bij baby's en kinderen (Delta Healthcare Consulting; 2019)
  • Logopedie bij jonge kinderen: stimuleren van communicatieve interactie en taal (<3jaar) (Begga Van De Walle; 2019)
  • Intrinsiek motiveren (Sig; 2019)
  • Eetproblemen en autisme (<3 jaar) (Thomas Fondelli; 2019)
  • Eet- en drinkproblemen bij baby's en zeer jonge kinderen (0-2 jaar) (Leeuwenburg-Grijseels E. & Van der Weerd C., Pro Education ; 2017)
  • Master in Logopedische en Audiologische Wetenschappen (KU Leuven; 2012-2016)