3 M6 A1369
27 mei 2024

Wanneer leren schrijven een grote uitdaging is

Oktober eerste leerjaar ... De eerste lettertjes zijn reeds aangeleerd. Maar niet voor alle kinderen verloopt leren schrijven als vanzelfsprekend.

Schrijven is een onmisbare vaardigheid, waarbij je niet alleen moet weten welke letter je moet schrijven, maar ook hoe je die moet vormen. Het combineren van een juiste zithouding met de juiste penvatting, het vormen van de letters, een goede oog- handcoördinatie,... kan voor sommige kinderen een te grote klus zijn.

Bij deze kinderen is er mogelijks sprake van dysgrafie, een stoornis in het handschrift. Hiervoor is er geen duidelijke oorzaak te vinden en de moeilijkheden blijven, ondanks remediëring, bestaan. Dysgrafie komt vaker voor in combinatie met andere ontwikkelingsstoornissen zoals dyslexie en/of dyscalculie, autisme en ADHD.

Het is mogelijk om dysgrafie al te herkennen bij kinderen in de 2e of 3e kleuterklas wanneer het voorbereidend schrijven niet goed lukt. Naast het schrijven zijn vaak ook andere fijnmotorische taken moeilijker aan te leren. Denk maar aan knippen, veters strikken, snijden met mes en vork,...

Een kinesist kan helpen de juiste houding te stimuleren en de vorming van de letters te helpen automatiseren. Of, indien het mits extra stimulatie nog steeds niet lukt, te zoeken naar de juiste hulpmiddelen voor in de klas.

3 M6 A2254 vierkant2
Cato Juwet Kinesiste